Sztuka znikania
Intrygujące spojrzenie na PRL, w burzliwym momencie przemian lat osiemdziesiątych XX wieku, oczami haitańskiego kapłana vodou Amona Frémona, przywiezionego do kraju przez Jerzego Grotowskiego. Historia Polski, od codziennego życia w PRL-u, przez okres stanu wojennego, do triumfu Solidarności, czytana przez obcokrajowca, przedstawiciela zupełnie innego kręgu kulturowego: Haitańczyka, związanego jednak mocno z Polską w nieoczywisty sposób – poprzez mgliste wspomnienie polskich przodków. Niecodzienne ujęcie znanego tematu potomków grupy polskich żołnierzy wojska napoleońskiego, walczących wbrew swojemu dowódcy o wolność dla Haiti, zręcznie uciekające od postkolonialnego myślenia o wspólnocie historycznej Polski i Haiti. Frémon odwołując się do rytuałów vodou i zespalając je z Mickiewiczowskimi Dziadami, stara się dopomóc rodakom z Polski w przezwyciężeniu złych mocy, wszystko dzięki mariażowi sił świata żywych i umarłych.
Imponujące i błyskotliwe zestawienie materiałów archiwalnych z kręconymi na światłoczułej taśmie fałszywymi archiwami i ze współczesnymi wypowiedziami potomków Frémona. Sztuka znikania to kolejny mockument (czyli fałszywy film dokumentalny) Bartosza Konopki i Piotra Rosołowskiego. Poprzedni, Królik po berlińsku, doczekał się nominacji do Oscara. Sztuka znikania przerasta tamten film zarówno pod względem formalnym, jak i głębią refleksji intelektualnej.
Tomasz Kolankiewicz
Film prezentowany razem z Lawą. Opowieścią o „Dziadach” Adama Mickiewicza Tadeusza Konwickiego.
- Reżyseria — Bartosz Konopka, Piotr Rosołowski
- Scenariusz — Piotr Rosołowski, Bartosz Konopka
- Gatunek — dokument
- Produkcja — Polska
- Rok produkcji — 2012