Opis
Pomiędzy Prometeuszem a Zeusem, który doszedł do władzy, rodzi się konflikt. Za jego sprawą Prometeusz, który musi być wciąż czujny i kreatywny, dzieli się z ludzkością przemyśleniami o filozofii, sztuce i polityce. W Prometeuszu narasta wewnętrzny spór między dionizyjskim instynktem a apollińską logiką. O wyjątkowości bohatera przesądza nie tyle jego bezkompromisowość i wiara we własne przekonania, ile jego głęboko pojednawcze myślenie.
We współczesnym świecie mit o Prometeuszu znalazł się na marginesie Historii, Historia na marginesie Pamięci, a Pamięć na marginesie Czasu. Czas został zatrzymany, a Prometeusz porusza się w nim jak we mglistym wspomnieniu, tworzywie, które co rusz poddawane jest recyklingowi w pustynnym krajobrazie. Prometeusz snuje opowieść o fragmentach swoich przeżyć, jakby składały się na koszmar z przyszłości, która bezlitośnie definiuje czas teraźniejszy. Zewsząd jednak otacza go pustynia i jego błaganie pozostaje bez odpowiedzi. Obsesyjnie powracające słowa są dowodem na to, że na linii ciało–znaczenie dochodzi do zwarć/spięć. Wściekłość i łzy opłakujące wielokrotnie poniesioną klęskę trwają nieskończoność.
Ta archetypiczna tragedia zawiera na dodatek jedno z kluczowych wydarzeń mitologii greckiej: spotkanie Prometeusza z uciekającą Io. Można powiedzieć, że jest to spotkanie dwóch przegranych. Ktoś mógłby je także porównać z dwoma przecinającymi się aksonami. W punkcie przecięcia powstaje maksymalna energia i rodzi się nadzieja.
- Teatr Attis
- Reżyseria, dramaturgia, scenografia — Theodoros Terzopoulos
- Tekst — Prometeusz w okowach Ajschylosa, w tłumaczeniu Ioannisa Gryparisa
- Występują ― Sophia Hill, Meletios Ilias, Kerem Karaboga, Antonis Myriagkos, Andree Osten Solvik, Savvas Stroumpos, Theodoros Terzopoulos (Narrator), Alexandros Tountas, Nikiforos Vlassis
- Muzyka ― Panagiotis Veliantitis
- Asystent reżysera ― Savvas Stroumpos
- Światła ― Konstantinos Bethanis, Theodoros Terzopoulos
- Nadzór techniczny ― Konstantinos Bethanis
- Menadżerka produkcji ― Maria Vogiatzi
- Koprodukcja ― Teatr Attis, Festiwal Ateński, Europejska Stolica Kultury Stambuł 2010, Europejska Stolica Kultury Essen 2010
- Premiera — 9 lipca 2010
-
Dominującym elementem spektaklu jest opór wobec władzy Zeusa i każdej arbitralnej władzy. Bardzo mocna interpretacja Prometeusza w okowach Ajschylosa, buzująca wewnętrzną intensywnością, ogromną energią fizyczną i przejmującymi obrazami.
„Der Merkur”
-
Spektakl w gorzki sposób zdominowany przez element polityczny. To nie tyle eksperyment czy spektakl fizyczny, ile przedstawienie, w którym poruszając się na granicy skrajnej fizyczności i z wydatną pomocą Iannisa Kounellisa, udało się zawrzeć istotne przesłanie polityczne dla współczesnego świata.
„Der Tagesspiegel”
Informacje
Data i godzina
Miejsce
Czas trwania
90 min
Język
grecki, niemiecki, turecki
Napisy
polskie i angielskie