Opis
Ostatnia taśma Krappa Samuela Becketta to monodram-dialog. Aktor na scenie prowadzi rozmowę z własnym głosem, nagranym wiele lat wcześniej. Stary człowiek, siedzący samotnie w swojej „norze” w dniu własnych urodzin, przygotowuje się do nagrania kroniki opisującej miniony rok swojego życia, tak jak robił to w każde urodziny od czasów młodości. Przygotowując się do nagrania, słucha taśmy sprzed około trzydziestu lat, zarejestrowanej pod koniec roku, który mógł być ostatnim naprawdę szczęśliwym rokiem w jego życiu. Zgorzkniały, śmieszny i cyniczny stary człowiek z trudem rozpoznaje siebie w głosie z młodości, w którym pobrzmiewają zuchwałość, romantyzm i pewność siebie.
Robert Wilson jest nie tylko reżyserem i scenografem, lecz także – po raz pierwszy od spektaklu Hamlet: Monolog (zagranego po raz ostatni w 2000 roku) – aktorem. Dzieło daje twórcy możliwość zaprezentowania talentu aktorskiego, będąc, co typowe u Wilsona, bardzo precyzyjnym, rygorystycznie realizowanym połączeniem ruchu, światła i dźwięku, a równocześnie strukturą dającą wiele swobody pozwalającej na spontaniczność reakcji. Wszystko to sprawia, że oglądanie gry Wilsona na żywo to ekscytujące przeżycie.
Wilsona często porównuje się do Becketta – obaj są mistrzami surowej prostoty, której osiągnięcie jest jednym z najtrudniejszych zadań, jakie może postawić przed sobą artysta. Nic w spektaklu nie jest zbędne – żadne słowo ani ruch. Podczas trwającego zaledwie godzinę przedstawienia Beckett i Wilson za pomocą kilku pociągnięć pędzla malują wizję świata, osobistą i lokalną, a zarazem uniwersalną.
Sue Jane Stoker
- Change Performing Arts
- Reżyseria, występuje ― Robert Wilson
- Tekst na podstawie ― Ostatniej taśmy Krappa Samuela Becketta
- Kostiumy i współpraca scenograficzna ― Yashi
- Światła ― A.J. Weissbard
- Dźwięk ― Peter Cerone, Jesse Ash
- Współpraca reżyserska ― Sue Jane Stoker
- Asystent reżysera ― Charles Chemin
- Reżyser techniczny ― Reinhard Bichsel
- Realizacja świateł ― Aliberto Sagretti
- Inżynier dźwięku ― Guillaume Dulac
- Kierownik sceny na trasie ― Thaiz Bozano
- Główny maszynista sceny ― Violaine Crespin
- Charakteryzacja ― Manu Halligan
- Osobisty asystent Roberta Wilsona ― Owen Laub
- Kierownik trasy ― Laura Artoni
- Produkcja ― CRT Milano
- Premiera ― 28 czerwca 2009
Projekt zrealizowany przez Change Performing Arts na zlecenie Spoleto52 Festival dei 2 Mondi i Grand Théâtre de Luxembourg.
-
Ten spektakl to swoisty hołd złożony kinu niememu, z główną postacią o wykrzywionej twarzy i tłustym tyłku jak u Chaplina.
René Solis | „Libération”
-
W oszczędnej scenerii pozbawionej światła wszystko opiera się na ściśle określonych zasadach, skrajnej precyzji i pracy głosem, tym z nagrania oraz tym, którym mówi do nas podstarzały Krapp. Bez sentymentów, ale z dystansem do siebie […].
Annie Chénieux | le JDD.fr
-
Zaskakujący spektakl, znakomita interpretacja. Wstrząśnięci głębią spojrzenia i gry aktorskiej, wychodzimy po godzinie i dziesięciu minutach z poczuciem, że prawda zapisana w słowie i myślach jeszcze nigdy nie była tak blisko.
Armelle Héliot | „Le Figaro”
Informacje
Data i godzina
Miejsce
Czas trwania
70 minut
Język
angielski
Napisy
polskie