Biogram

Roberto Bacci, fot. Simone Rocchi

Roberto Bacci

Reżyser

Opis

Człowiek jest małą duszą, która dźwiga martwe ciało.
Epiktet

Czym stanie się królestwo naszej codzienności, gdy my – jego królowie – porzucimy je? Co wydarzy się w królestwie naszych pewników, gdy zamek, budowany przez wiele lat i tak długo strzeżony, rozsypie się u naszych stóp?

Chociaż Król Lear to złożone i trudne do wystawienia dzieło, obok Hamleta należy do wybitnych utworów, które z biegiem stuleci stały się synonimami „teatru”. Król Lear rzuca światło na jeden z aspektów natury ludzkiej (indywidualnej i zbiorowej), otwiera nam oczy i ukazuje to, czym naprawdę jesteśmy: istotami kruchymi i niebezpiecznymi, które jednak potrafią też pogodzić się z własną kondycją.

Król Lear ustępując przedwcześnie z tronu na rzecz swoich córek, stacza się w otchłań starczego szaleństwa, by wyłonić się z niej bezbronny jak dziecko, ku nowemu początkowi, który jednocześnie wyznacza kres jego istnienia.

Lear jest opowieścią o podróży chorej duszy Króla, która gubi się świecie niesprawiedliwości, wojen, zdrad. Wcielamy się w Leara zawsze, gdy pozbawieni faktycznej świadomości siebie samych zawierzamy kruchej, ambitnej i niebezpiecznej egzystencji innych… Nadzy i bezbronni, mierzymy się z zawieruchami naszej i innych historii.
Roberto Bacci

  • Teatro della Toscana
  • Reżyseria ― Roberto Bacci
  • Tekst ― Roberto Bacci i Stefano Geraci, na podstawie Króla Leara Szekspira
  • Występują ― Maria Bacci Pasello, Michele Cipriani, Savino Paparella, Silvia Pasello, Francesco Puleo, Caterina Simonelli, Tazio Torrini, Silvia Tufano
  • Współpraca reżyserska ― Francesco Puleo
  • Projekt scenografii i kostiumów ― Márcio Medina
  • Kostiumy ― Fondazione Cerratelli we współpracy z Il Laboratorio di Costumi oraz Scene del Teatro della Pergola
  • Scenografia ― Scenartek we współpracy z Chiarą Occhini
  • Muzyka ― Ares Tavolazzi
  • Konsultacja muzyczna ― Emanuele Le Pera, Elias Nardi
  • Konsultacja historyczno-muzyczna ― Stefano Pogelli
  • Studio nagrań ― S.A.M. di Mirco Mencacci
  • Światła ― Valeria Foti, Stefano Franzoni
  • Inscenizacja ― Leonardo Bonechi
  • Garderobiana ― Benedetta Orsoli
  • Asystentka garderobianej ― Cinzia Sodi
  • Kuratorzy produkcji ― Angela Colucci, Eleonora Fiori
  • Partner ― włoskie Ministerstwo Kultury
  • Premiera ― 1 kwietnia 2016
  • Bacci [...] rolę Leara daje aktorce, aby zdjąć z tej postaci konotacje płciowe i pokazać ją zwyczajnie jako człowieka; a Silvia Pasello w doskonały sposób oddaje wrażliwość i wizyjność, skrywane pod maską skrajnej surowości.

    Anna Bandettini | „La Repubblica”

  • Suchość, esencjonalność i jasność przekazu inscenizacji wzbogacają złożoność kontekstu chorych uczuć rodzinnych, których skutki bywają bezlitosne [...]. Wszystko rozgrywa się w surowej scenografii składającej się z siedmiu kurtyn z ciemnego materiału przypominającego papier-mâché, które bezustannie przemieszczają się, wyznaczając i określając odmienne perspektywy poszczególnych miejsc akcji: twórcze metamorfozy, otwierające i zamykające sceny cichych dialogów lub pojedynków, gwałtownych najść lub refleksyjnych monologów.

    Giuseppe Distefano | ilsole24ore.com

  • Nie był to bynajmniej szekspirowski Król Lear. To było coś innego: być może poetycka aluzja. Może haiku, biorąc pod uwagę jego esencjonalność [...]. Prosty i spokojny rytuał, niewątpliwie niereligijny.

    Andrea Porcheddu | glistatigenerali.com

  • Lear Bacciego ma charakter rytuału: są tu neutralne maski, aktorzy poruszają maszynerią teatralną, śpiewają i wyzywają się na pojedynki słowne [...]. Jego reżyseria stawia pytania dotyczące tak aktorów, jak i widzów. Co dzieje się w życiu, gdy ściągamy maskę i porzucamy przypisaną nam społeczną rolę? Szczególna siła wyróżnia scenę finałową, w której słychać śpiew dobiegający z oddali: być może dobiega on z zaświatów, a być może jest echem lekcji pobieranych u Grotowskiego.

    Roberto Incerti | firenze.repubblica.it

Informacje

Data i godzina

pt.
21 Październik
19:00
sob.
22 Październik
20:00

Miejsce

Czas trwania

120 min

Język

włoski

Napisy

polskie