Opis
Człowiek jest małą duszą, która dźwiga martwe ciało.
Epiktet
Czym stanie się królestwo naszej codzienności, gdy my – jego królowie – porzucimy je? Co wydarzy się w królestwie naszych pewników, gdy zamek, budowany przez wiele lat i tak długo strzeżony, rozsypie się u naszych stóp?
Chociaż Król Lear to złożone i trudne do wystawienia dzieło, obok Hamleta należy do wybitnych utworów, które z biegiem stuleci stały się synonimami „teatru”. Król Lear rzuca światło na jeden z aspektów natury ludzkiej (indywidualnej i zbiorowej), otwiera nam oczy i ukazuje to, czym naprawdę jesteśmy: istotami kruchymi i niebezpiecznymi, które jednak potrafią też pogodzić się z własną kondycją.
Król Lear ustępując przedwcześnie z tronu na rzecz swoich córek, stacza się w otchłań starczego szaleństwa, by wyłonić się z niej bezbronny jak dziecko, ku nowemu początkowi, który jednocześnie wyznacza kres jego istnienia.
Lear jest opowieścią o podróży chorej duszy Króla, która gubi się świecie niesprawiedliwości, wojen, zdrad. Wcielamy się w Leara zawsze, gdy pozbawieni faktycznej świadomości siebie samych zawierzamy kruchej, ambitnej i niebezpiecznej egzystencji innych… Nadzy i bezbronni, mierzymy się z zawieruchami naszej i innych historii.
Roberto Bacci
- Teatro della Toscana
- Reżyseria ― Roberto Bacci
- Tekst ― Roberto Bacci i Stefano Geraci, na podstawie Króla Leara Szekspira
- Występują ― Maria Bacci Pasello, Michele Cipriani, Savino Paparella, Silvia Pasello, Francesco Puleo, Caterina Simonelli, Tazio Torrini, Silvia Tufano
- Współpraca reżyserska ― Francesco Puleo
- Projekt scenografii i kostiumów ― Márcio Medina
- Kostiumy ― Fondazione Cerratelli we współpracy z Il Laboratorio di Costumi oraz Scene del Teatro della Pergola
- Scenografia ― Scenartek we współpracy z Chiarą Occhini
- Muzyka ― Ares Tavolazzi
- Konsultacja muzyczna ― Emanuele Le Pera, Elias Nardi
- Konsultacja historyczno-muzyczna ― Stefano Pogelli
- Studio nagrań ― S.A.M. di Mirco Mencacci
- Światła ― Valeria Foti, Stefano Franzoni
- Inscenizacja ― Leonardo Bonechi
- Garderobiana ― Benedetta Orsoli
- Asystentka garderobianej ― Cinzia Sodi
- Kuratorzy produkcji ― Angela Colucci, Eleonora Fiori
- Partner ― włoskie Ministerstwo Kultury
- Premiera ― 1 kwietnia 2016
-
Bacci [...] rolę Leara daje aktorce, aby zdjąć z tej postaci konotacje płciowe i pokazać ją zwyczajnie jako człowieka; a Silvia Pasello w doskonały sposób oddaje wrażliwość i wizyjność, skrywane pod maską skrajnej surowości.
Anna Bandettini | „La Repubblica”
-
Suchość, esencjonalność i jasność przekazu inscenizacji wzbogacają złożoność kontekstu chorych uczuć rodzinnych, których skutki bywają bezlitosne [...]. Wszystko rozgrywa się w surowej scenografii składającej się z siedmiu kurtyn z ciemnego materiału przypominającego papier-mâché, które bezustannie przemieszczają się, wyznaczając i określając odmienne perspektywy poszczególnych miejsc akcji: twórcze metamorfozy, otwierające i zamykające sceny cichych dialogów lub pojedynków, gwałtownych najść lub refleksyjnych monologów.
Giuseppe Distefano | ilsole24ore.com
-
Nie był to bynajmniej szekspirowski Król Lear. To było coś innego: być może poetycka aluzja. Może haiku, biorąc pod uwagę jego esencjonalność [...]. Prosty i spokojny rytuał, niewątpliwie niereligijny.
Andrea Porcheddu | glistatigenerali.com
-
Lear Bacciego ma charakter rytuału: są tu neutralne maski, aktorzy poruszają maszynerią teatralną, śpiewają i wyzywają się na pojedynki słowne [...]. Jego reżyseria stawia pytania dotyczące tak aktorów, jak i widzów. Co dzieje się w życiu, gdy ściągamy maskę i porzucamy przypisaną nam społeczną rolę? Szczególna siła wyróżnia scenę finałową, w której słychać śpiew dobiegający z oddali: być może dobiega on z zaświatów, a być może jest echem lekcji pobieranych u Grotowskiego.
Roberto Incerti | firenze.repubblica.it
Informacje
Data i godzina
Miejsce
Czas trwania
120 min
Język
włoski
Napisy
polskie