Biogram

Opis

Camille Claudel była rzeźbiarką. Była również siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Auguste’a Rodina. Zmarła ponad siedemdziesiąt lat temu. Ostatnie trzydzieści lat życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Impulsem, który bezpośrednio wpłynął na kształt spektaklu, było ostatnie zdjęcie, jakie zrobiono Camille. Przedstawia ono Claudel w szpitalu z przyjaciółką. Wyobraziłam sobie, że odwiedziny, które rzadko zdarzały się jej podczas pobytu w zakładzie, mogły wywołać kaskadę wspomnień. Wspomnień, których kształt przeczułam i ubrałam we własną wrażliwość.

Paul Claudel w 1909 roku notuje w swoim dzienniku: „W Paryżu Camille oszalała. Długie strzępy pozdzieranych tapet, jedyny fotel połamany i podarty, straszliwy brud. Ona sama okropna, z usmotruchaną twarzą, mówiąca bez ustanku głosem monotonnym i metalicznym”. Ale zanim Camille dotarła do tego momentu, przeżyła swoje złote lata, których większość przypada na burzliwy związek z Augustem Rodinem, który na zawsze zmienił jej losy. Tworzyła z nim doskonały, twórczy tandem. Była jego muzą, asystentką, jednocześnie niezależną rzeźbiarką o własnej drodze artystycznej. Auguste był również ojcem utraconego przez nią dziecka. Ten punkt w jej biografii wyznacza początek końca, równię pochyłą, po której nieubłaganie Camille osuwała się w nicość.
Kamila Klamut

  • Występują ― Kamila Klamut, Ewa Pasikowska
  • Muzyka ― Mariana Sadovska
  • Współpraca reżyserska ― Carol Brinkmann Ellis, Alexandra Kazazou, Mariana Sadovska, Vivien Wood
  • Światła ― Bartosz Radziszewski
  • Współpraca scenograficzna ― Bajka Tworek
  • Rzeźby wykonały ― Marianna Lisiecka, Magdalena Węgrzyn
  • Produkcja  ― Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Premiera ― 27 lutego 2014

W spektaklu wykorzystano fragmenty listów Camille Claudel w przekładzie na język polski Marie Magneron i Magdaleny Spytkowskiej oraz wiersze Zuzanny Ginczanki.
Specjalne podziękowania dla Jarosława Freta.

Czytaj więcej

Mariana Sadovska jest kompozytorką, wokalistką, multiinstrumentalistką, aktorką. Urodziła się we Lwowie, tam uczyła się gry na pianinie. Obecnie mieszka w Kolonii, gdzie kontynuuje swoją artystyczną podróż, podążając równocześnie w wielu kierunkach. Czerpiąc inspiracje z kultur muzycznych Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Środkowej, prowadzi badania i eksperymentuje z nowymi brzmieniami, tworząc niezwykłe i intrygujące układy dźwięków i kompozycje.

Występuje solo, z towarzyszeniem fisharmonii lub pianina. Realizuje międzynarodowe projekty artystyczne: na zamówienie Kronos Quartet skomponowała utwór Czarnobyl. Żniwa, który następnie wykonała wraz z zespołem w Nowym Jorku i Kijowie, z niemieckimi muzykami jazzowymi uczestniczyła w projekcie crossover „Pogranicze”, wyróżnionym w 2006 roku „kreolską nagrodą za muzykę świata w Nadrenii-Północnej Westfalii”. W 2013 roku otrzymała Niemiecką Nagrodę World Music RUTH „za wielorakie talenty artystki, która prowadzi nienasycone poszukiwania nowych dźwięków, nie szczędząc energii i wysiłku, łącząc wnikliwe badania z ciekawością i wyjątkowo wysokimi umiejętnościami artystycznymi”.

marianasadovska.com

  • Camille Claudel jest przejmującą postacią, kochanką i muzą rzeźbiarza Auguste’a Rodina. Choć może słowo „historia” nie oddaje tego tutaj trafnie, w spektaklu opowiedziano historię bohaterki stopniowo, przytaczając fragmenty listów opisujących jej prawdziwe życie. Camille po prostu wyzwala emocje, i to jakie emocje.

    Oliver Simmonds | broadwaybaby.com

  • To pieśń straty. Lament nad utraconymi, skradzionymi latami. […] Werdykt: mroczny i elegancki portret artystki w pułapce patriarchalnego koszmaru.

    Stewart Pringle | thestage.co.uk

Zobacz więcej

Informacje

Data i godzina

ndz.
16 Październik
17:00

Miejsce

Czas trwania

50 min

Język

polski