Spotkanie

Era Meyerholda

Uczestnicy
Walerij Fokin, Aleksiej Lewiński, Wadim Szczerbakow, prowadzenie Małgorzata Jabłońska

Wsiewołod Meyerhold zawsze stał na stanowisku, że teatr jest rzemiosłem, które może osiągnąć rangę sztuki. Jego zdaniem reżyser powinien być w stanie porozumieć się na poziomie profesji nie tylko z aktorem, lecz także z dramatopisarzem, scenografem, oświetleniowcem, kompozytorem, kostiumografem i przedstawicielami wszystkich innych dziedzin teatralnych. Reżyser powinien być też erudytą. Dlatego w szkole planowanej przez Meyerholda każdy student, niezależnie od ostatecznej specjalizacji, miałby mieć zajęcia kolejno w pracowniach: aktorskiej, reżyserskiej, scenograficznej, muzycznej, dramatycznej, stolarskiej, budowlanej i elektrycznej. Meyerhold dążył (zarówno w dziedzinie aktorstwa, jak i reżyserii) do wypracowania i zebrania narzędzi rzemieślniczego fachu, które byłyby niezależne od panującej estetyki i mody. Efektem tego było powstanie biomechaniki teatralnej oraz metody montażu reżyserskiego.

Dorobek Meyerholda stanowi często cenny punkt odniesienia dla pracy kolejnych pokoleń twórców teatralnych i badaczy, m.in. przez cytowanie i remiksowanie. Jednocześnie jest krytykowany i odrzucany przez współczesnych artystów. W tym kontekście postać Meyerholda, jego twórczość i postawa wobec rzemiosł artystycznych, a także procesu tworzenia teatru będą stanowić temat do rozmowy o edukacji teatralnej oraz stosunku dzisiejszych twórców do tradycji i wielkich figur dla historii teatru.

Informacje

Data i godzina

pt.
21 Październik
16:00

Czas trwania

180 min

Język

rosyjski z tłumaczeniem na polski i angielski

Biogram

Walerij Fokin, fot. Walerij Płotnikow

Walerij Fokin

Reżyser