Era Meyerholda
Wsiewołod Meyerhold zawsze stał na stanowisku, że teatr jest rzemiosłem, które może osiągnąć rangę sztuki. Jego zdaniem reżyser powinien być w stanie porozumieć się na poziomie profesji nie tylko z aktorem, lecz także z dramatopisarzem, scenografem, oświetleniowcem, kompozytorem, kostiumografem i przedstawicielami wszystkich innych dziedzin teatralnych. Reżyser powinien być też erudytą. Dlatego w szkole planowanej przez Meyerholda każdy student, niezależnie od ostatecznej specjalizacji, miałby mieć zajęcia kolejno w pracowniach: aktorskiej, reżyserskiej, scenograficznej, muzycznej, dramatycznej, stolarskiej, budowlanej i elektrycznej. Meyerhold dążył (zarówno w dziedzinie aktorstwa, jak i reżyserii) do wypracowania i zebrania narzędzi rzemieślniczego fachu, które byłyby niezależne od panującej estetyki i mody. Efektem tego było powstanie biomechaniki teatralnej oraz metody montażu reżyserskiego.
Dorobek Meyerholda stanowi często cenny punkt odniesienia dla pracy kolejnych pokoleń twórców teatralnych i badaczy, m.in. przez cytowanie i remiksowanie. Jednocześnie jest krytykowany i odrzucany przez współczesnych artystów. W tym kontekście postać Meyerholda, jego twórczość i postawa wobec rzemiosł artystycznych, a także procesu tworzenia teatru będą stanowić temat do rozmowy o edukacji teatralnej oraz stosunku dzisiejszych twórców do tradycji i wielkich figur dla historii teatru.