Biogram
Opis
Spektakl transfiguruje wybrane sytuacje z życia Mojżesza przedstawione w biblijnej Księdze Wyjścia. Podobnie jak Mojżesz Michała Anioła z tekstu Freuda, prorok monoteizmu to człowiek, który musi zareagować na trudności, które Bóg – pozbawiony imienia i wizerunku – piętrzy przed nim od samego początku, od chwili, gdy porzuca go jako noworodka w wodach Nilu. Postać Mojżesza jest rozproszona w wielu scenach, na przekór narracji biograficznej, odwołując się do koncepcji, uczuć i przeczuć objawienia, które jest żywe także i dziś, w naszych czasach. Widz może z bliska przyjrzeć się Mojżeszowi, obecnemu w każdym elemencie spektaklu, w scenkach i fragmentach, w psychicznych wibracjach, które pojawiają się jak zmarszczki na czasoprzestrzeni życia. Widzimy go zarówno w typowej, znanej inkarnacji, jak i w mniej oczywisty sposób, jako banitę.
Tytuł odwołuje się do słynnej pieśni religijnej, wykonywanej w Ameryce przez niewolników, którzy identyfikują się z ludem wybranym, zapowiadającej powrót do Afryki. Izraelici powracający z wygnania z Babilonu i – dzięki Mojżeszowi – z niewoli egipskiej, byli dla nich symbolem przyszłego wyzwolenia. Dziś śpiew niewolników można odczytać jako diagnozę naszej kondycji – niematerialnego niewolnictwa, wygnania z bytu.
Spektakl opowiada o wszystkim, co znajduje się „pomiędzy”.
- Socìetas Raffaello Sanzio
- Reżyseria, scenografia, kostiumy i światła — Romeo Castellucci
- Tekst — Claudia i Romeo Castellucci
- Występują — Rascia Darwish, Gloria Dorliguzzo, Luca Nava, Stefano Questorio, Sergio Scarlatella i trzech statystów
- Muzyka — Scott Gibbons
- Współpraca scenograficzna — Massimiliano Scuto
- Rzeźby na scenie, protezy i maszyny — Giovanna Amoroso, Istvan Zimmermann
- Wykonanie kostiumów — Laura Dondoli
- Producent — Benedetta Briglia, Cosetta Nicolini
- Premiera — 4 listopada 2014
-
Widzowie są wręcz bombardowani przez następujące po sobie fale surowych obrazów, metafory, które domagają się odszyfrowania, koncepcje, które wołają o zrozumienie, oraz ogromne emocje. […] Spektakl – dosłownie – oszałamia.
Barry Lenny | broadwayworld.com
-
Jednakowo brutalny i delikatny, drastyczny i piękny. Zstąp, Mojżeszu wywołuje podziw i pozostawia po sobie wrażenie nieskończonych możliwości.
Suzie Keen | „Indaily”
-
Widz musi zaakceptować to, że poczuje się poruszony. Obrazy, które pokazuję, nie należą do mnie, nie zmyślam żadnego z nich, otaczam się nimi i je gromadzę. To tylko ich połączenie można „uznać za skandalizujące”, ponieważ dotyka tego, co każdy z nas bezwiednie odczuwa. Teatr to zwierciadło, ale zwierciadło ciemne.
Z Romeem Castelluccim rozmawiał Guy Duplat | „La Libre”
Informacje
Data i godzina
Miejsce
Czas trwania
80 min
Język
włoski
Napisy
polskie i angielskie
Informacje dodatkowe
Spektakl dozwolony dla widzów od lat 18.
Organizatorzy zapewniają dojazd bezpłatnym autobusem spod Opery Wrocławskiej o godz. 19:00.